Jak wzbudzić w dziecku wewnętrzną motywację do nauki pływania?

Paulina Kreft
założycielka
Kuźni Pływania

JAK WZBUDZIĆ W DZIECKU
WEWNĘTRZNĄ MOTYWACJĘ DO NAUKI PŁYWANIA?

Drodzy rodzice, trenerzy, nauczyciele! Zwracajmy uwagę w jaki sposób rozmawiamy z dzieckiem i w jaki sposób kierujemy do niego komunikat!!

Dzieci przeglądają się w oczach rodziców, nauczycieli, trenerów i to co usłyszą może na stałe zapaść im w pamięci. Tak bardzo ważne jest używanie komunikatów wzmacniających, które będą budować pewność siebie, zwiększać poczucie własnej wartości, budować wiarę w siebie i zachęcać do podejmowania kolejnych wyzwań i prób aby odnieść zamierzony sukces.

To wszystko powoduje, że podejmowany przez dziecka wysiłek czy próba pracy wynika z jego wewnętrznej motywacji i z potrzeby, a nie tylko z chęci usłyszenia od osoby dorosłej: brawo, dobra robota!

Jak więc rozmawiamy z dzieckiem na zajęciach z nauki pływania? Jakie komunikaty wzmacniające ich motywację wewnętrzną kierujemy do naszych najmłodszych kursantów? Jakie relacje z nimi budujemy?

Budujemy zaufanie i przyjacielską atmosferę

Witamy się z uśmiechem i jeszcze przed rozpoczęciem zajęć pytamy dzieci i młodzież jak im minął dzień w szkole, co ciekawego wydarzyło się w przedszkolu itp.

Odnosimy się do procesu, a nie oceny dziecka

Zamiast mówić: „ Jesteś w tym dobry” można powiedzieć to np. tak: „Ola, podoba mi się, w jaki sposób wykonujesz ruch nogami do żabki” lub „Kacper, podoba mi się, w a jaki sposób przepłynąłeś tyle metrów pod wodą”.

Takie komunikaty odnoszą się do procesu (w tym postawy, wytrwałości, wybranego ruchu, uzyskanej poprawy itp.) wzmacniającego motywację wewnętrzną u dziecka.

Dodatkowo podkreślamy indywidualizm dziecka i jego ważność na zajęciach, zwracając się do niego po imieniu.

Odzwierciedlamy emocje i zachowania dziecka

Próbujemy wczuć się w jego sytuację – np. „Widzę Jasiu, że bardzo stresujesz się, rozumiem Ciebie, też kiedyś strasznie bałam się nurkować, ale jestem tu aby Ci pomóc, przy mnie jesteś bezpieczny” lub „Widzę Kasiu, że bardzo cieszysz się na skoki do wody. Lubisz skakać, prawda?”

Pokazujemy dzieciom w ten sposób, że je słuchamy, rozumiemy i wspieramy. Dajemy również do zrozumienia, ze emocje takie jak strach nie są czymś negatywnym i że nie trzeba się ich wstydzić.

Opowiadamy o swoich odczuciach

Np. „Aniu, cieszę się, że widzę dzisiaj twoje zaangażowanie na zajęciach”.

Dzięki temu budujemy pozytywne relacje z dzieckiem.

Prawdziwie i po przyjacielsku dziękujemy

Zawsze dziękujemy za wspólne zajęcia czy trening i z każdym dzieckiem żegnamy się zwracając się do niego po imieniu i przybijamy wspólnie piątkę na pożegnanie. Dzięki temu umacniamy więź miedzy dzieckiem, a trenerem.

Żyjemy w czasach świadomego rodzicielstwa. Jeszcze nigdy w naszych dziejach, to w jaki sposób traktujemy młodych ludzi, nawiązujemy z nimi relacje czy pomagamy w rozwoju, nie było tak dogłębnie analizowane. Książek i teorii jest wiele, ale wspólnym mianownikiem zawsze jest szacunek, empatia i godność młodego człowieka.

I tymi wartościami zawsze kierujemy się na naszych zajęciach!

No Comments

Post A Comment